Opgericht op 20 mei 1968

Jaaroverzicht 2021

Het bijzondere jaar 2021 zit er bijna op. Na 2020 dat ook bijzonder was, hebben we in 2021 ook weer te maken gehad met het COVID19-virus. Waar er normaal aan ongeveer 70 wedstrijden wordt deelgenomen, is er in 2021 aan 27 wedstrijden deelgenomen. De verdeling was 20 in een 25m bad, 3 in een 50m bad en 4 in het open water. In 2020 is er maar aan 14 wedstrijden deelgenomen, dus het was al weer iets beter.

Temperatuur AquaAltena

Eind 2020 kondigde de regering een lockdown af en daarmee vervielen alle trainingen en wedstrijden. In maart 2021 konden we weer voor het eerst trainen en dit deden we in het buitenbad van AquaAltena te Andel. De ene keer was de temperatuur rond het vriespunt, maar we hebben ook bij ruim 20 graden getraind. Wat was iedereen blij dat er gezwommen kon worden. De meeste trainingen waren dan ook zo vol geboekt.

De eerste wedstrijden waren in mei/juni van dit jaar en die hebben we gehouden in Zwembad Werkina. Op drie zaterdagen zijn er wedstrijden georganiseerd in het kader van de Swimteam Tryout Series. Het doel was om weer gezellig samen met elkaar wedstrijden te zwemmen. Er werden vele goeden tijden op de klokken gezet en degene die meededen waren soms aangenaam verrast, maar er waren er ook die minder blij waren met hun tijden.

Halverwege juli werden de uitgestelde winter clubkampioenschappen 2020 gehouden, omgedoopt tot WCK202ONE. Bijna 50 zwemmers kwamen aan de start en daar wisten Lars de Kooter en Mandy Swart clubkampioen bij de senioren te worden. Paul en Annette Wijnja mochten de beker bij de masters mee naar huis nemen. Voor het Annette was het de vierde keer achter elkaar al weer.

Clubkampioenen Masters en Senioren sinds 2015
Jaar Senioren Masters
Dames Heren Dames Heren
2015 Marcha Admiraal Simon Schmidt Marjo Goelema-Koek Arjon de Bok
2016 Sanne van de Pol Simon Schmidt Marjo Goelema-Koek Arjon de Bok
2017 Marcha Admiraal Leendert Paans Annette Wijnja Harry Cornet
2018 Sanne van de Pol Leendert Paans Annette Wijnja Paul Wijnja
2019 Jade Groeneveld Nick Lisman Annette Wijnja Harry Cornet
202ONE Mandy Swart Lars de Kooter Annette Wijnja Paul Wijnja

Halverwege juni begint normaal gesproken het open water seizoen, maar de ene na de andere wedstrijd verdween van de kalender. In België hebben Lars de Kooter, Pieter Pijnenburg en Nadine Scheeve de eer van de Biesboschzwemmers hoog gehouden en het absolute hoogtepunt was de organisatie van de Open Nederlandse Kampioenschappen Open Water Zwemmen in Sleeuwijk. Pieter en Lars wisten beide een titel op te eisen en daarnaast werden er ook nog diverse prijzen gewonnen tijdens de Biesbosch Open Water Race. De organisatie kreeg vanuit het hele land de complimenten over de organisatie van de wedstrijd en er werd zelfs gezegd dat we ook in 2022 maar moeten organiseren.

De maand oktober was weer zoals het hoort: (bijna) ieder weekend een wedstrijd en dan voor alle groepen. De minioren, aspiranten, junioren, jeugd, senioren en masters kwamen ruimschoots aan hun trekken. Er waren minioren-, competitie-, masters en limietwedstrijden en daar werd heel hard gezwommen. Dit was allemaal het gevolg van de goede inzet en opkomst tijdens de diverse trainingen. Er waren trainingen die beter bezocht mochten worden, maar degene die kwamen trainen zetten wel hun beste beentje voor.

November was iets rustiger qua wedstrijden, maar negen masters wisten tijdens de Nederlandse Masters Club Meet in Amersfoort wel als vierde te eindigen achter gerenomeerde mastersploegen als DAW, PSV en ZPC Amersfoort.

Eind november besloot de regering tot een avondlockdown. Dit hield in dat zwembaden tussen 17.00 en 5.00 uur niet open mochten en daarmee vervielen dus de meeste trainingen. Gelukkig konden we op dinsdag- en donderdag ochtend in AquaAltena van 6.00 tot 7.00 uur trainen en konden de trainingen op zaterdag wel doorgaan. Door deze lockdown was het ook onmogelijk om de clubkampioenschappen te organiseren en dus werden deze voor de tweede keer achtereen uitgesteld.

In december namen Lars de Kooter en Tess Vonk nog wel deel aan twee Nederlandse Kampioenschappen. In het eerste weekend deden ze mee aan de lange afstand. Lars werd 11e op de 1500m vrije slag en Tess eindigde als 6e op de 800m vrije slag in Den Haag. Een week later in Eindhoven deden beide zwemmers het op diverse nummers nog veel beter. Lars werd derde op de 100 en 200 schoolslag en Tess was de snelste op de 100 en 200 schoolslag en daarnaast werd ze 2e op de 100 vlinderslag en 3e op de 200 wisselslag. In het klassement van de junioren 1 en 2 eindigde Tess op een keurige derde plaats en Lars eindigde als 20e. Dit was het meest succesvolle junioren kampioenschap korte baan van deze eeuw. De week erna gingen de zwembaden voorlopig tot medio januari weer dicht omdat de besmettingcijfers aan de hoge kant bleven.

Deelname en prijzen tijdens Nederlandse Junioren Kampioenschappen
Jaar Plaats Deelnemers Starts Goud Zilver Brons Totaal
2021 Eindhoven 2 18 2 1 3 6
1999 Emmen 2 7 1 1 1 3
2014 Amsterdam 2 6 0 0 0 0
2013 Amsterdam 1 1 0 0 0 0
2012 Amsterdam 2 4 0 0 0 0
2011 Terneuzen 5 16 0 0 0 0
2007 Emmen 1 4 0 0 0 0
2006 Dordrecht 1 2 0 0 0 0
2000 Almelo 2 4 0 0 0 0
1998 Almelo 2 3 0 0 0 0
1996 Uden 2 2 0 0 0 0
1995 Leiden 3 3 0 0 0 0
1994 Eindhoven 2 3 0 0 0 0
1985 Den Haag 1 1 0 0 0 0

Hopelijk kunnen we in 2022 weer snel gaan trainen en aan wedstrijden deelnemen. De Nederlandse Masters Kampioenschappen korte baan zijn al uitgesteld van februari naar september/oktober en de masterswedstrijd die we op 8 januari 2022 zouden organiseren is ook geannuleerd, misschien dat we later in 2022 deze als nog gaan organiseren. De wedstrijden van 15 en 22 januari zijn door de KNZB in principe ook al weer van de kalender gehaald. De clubkampioenschappen van 2021 zullen in 2022 georganiseerd worden, maar alleen als er publiek bij kan zijn.

Al met al zijn er in 2021 hele mooie prestaties behaald tijdens de wedstrijden die wel doorgingen en hopelijk kunnen we in 2022 snel weer wedstrijden zwemmen.